söndag 27 december 2009

Äldsta pojkbandet - delvis i kimono


Ja! Det är äntligen över.
Julen innebär ångest.
Varje år är det samma sak.
I år lite mer än innan, för i år skulle nämligen pappan tillbringa en stor del av julen i stan.
Inte nog med det, han skulle dessutom ha med sig min "nya" syster (hans ordval).
Jag har inte träffat henne innan, så det var lite nervöst.
Det gick väldigt bra, inte alls läbbigt, lite spänd var jag men inte överdrivet.
Anledningen till den förhållandevis långa närvaron av pappan hade sin orsak i att han och hans tonårsband skulle spela ett reuniongig på annandagen. Innan dess skulle det repeteras och hållas på. De har inte spelat i hop på över 40 år. Lite repetitioner var således på sin plats, vissa av dem har inte spelat alls sen dess. Alla är inte självutnämnda rocklegender som min far.
Själva tillställningen har varit slutsåld i veckor.
I går var det alltså dags.
Det var given succé och riktigt roligt att höra dem. Pappan var 12 år när han började i gruppen och är nu, liksom då, yngst med sina 57 år. Den mentala åldern på farsan är dock fortfarande 12.

Den stora frågan var dock:

Varför hade Hempo K-I-M-O-N-O under andra set i reunion-giget med gubbarna???
Jag frågade lite försynt och svaret blev: -Vissa saker förändras aldrig!

Då återstår att klargöra vilka "saker" det är.
Mina gissningar ligger på:
1. Han är uppvuxen i Japan utan min vetskap. (Traditionen leder honom in i kimonon.)
2. Han har alltid haft kimono i andra set med gubbarna. (Vet inte, var inte född då)
3. Han har alltid haft kimono, punkt. (Nej, det skulle jag ha märkt)
4. Han har "kommit ut" eller "kommit in". (Otippat, men filmer jag hittat i hans garderob under tonåren antyder att det inte alls är otänkbart.)
5. Han har -finally- trätt in i den totala mentala ostadigheten.
6. Han behöver hjälp.
7. Jag har missat att kimono är vad som är hett just nu, och det är det som aldrig förändras: Min totala okunskap om whats hot or not.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar