onsdag 13 januari 2010

Vincent har kommit...

I måndags var jag med mina fina vänner på clinic med Maria Gretzer. Mycket bra och mycket inspirerande. Det enda som inte var vidare bra var ryttarna i ponnygruppen. Tur för gruppens del och även för publikens, att Haflingerponnyn tillverkade egna showinslag så som spansk skritt för att lätta upp stämningen. Maria Gretzer upprepade det som vi alla behöver höra hela tiden, utan bra grundarbete så kommer man inte så långt. Det tråkiga är nödvändigt för oss alla, vad vi än tror.

Under clinicen fick jag ett sms från Lars om att hans bror med svägerska var på väg in på förlossningen. Två timmar senare hade de producerat en välskapt pojke på 4.6 kg. Snabba ryck!

Vincent, som han heter, höll audiens igår och han luktade underbart. En mycket trivsam liten prick, mindre än ett dygn gammal.

Efter Vincents audiens var det dags för Lars att rida terminens första ridlektion.
Nemas problemas!
Han red Ture igen och glassade runt som vanligt. Det är inte klokt vad han är duktig. Gruppen han rider i hade utökats med en person, så nu är det hela tre ryttare och med, som ridläraren påpekade, något så ovanligt som manlig dominans.

Idag hade jag nämndemannauppdrag i Länsrätten.
LPT-mål i Hudiksvall och det var inget pulshöjande direkt.
Att tjänstgöra som nämndeman i länsrätten är oftast väldigt intressant och jag lär mig väldigt mycket.
Det tråkiga är att det är väldigt ont om yngre personer som tjänstgör. Jag tror jag är yngst i min domkrets, i alla fall av dem jag träffat på hittills. Otippat nog är min bästa nämndemannapolare en 74-årig moderat paragrafryttare vid namn Sixten. Vi kommer för det mesta väldigt bra överens och så även idag. Sixten och jag skulle förmodligen aldrig ha träffats om det inte vore för detta uppdrag, och vi skulle nog nästan inte vilja det heller, så olika vi är. Han är en man med mycket starka principer och en politisk övertygelse som slår det mesta. Idag yppade han åsikter om allt från offentlig amning (ingen hit hos Sixten) till det faktum att länsrätten övergår till att bli förvaltningsdomstol i Falun istället för i Gävle (inte heller det nån hit). Hur som helst så kommer vi förvånansvärt bra överens och det är alltid ett nöje att tjänstgöra tillsammans med denna ganska griniga och konservativa gubbe. Det trodde jag inte när jag började som nämndeman.
Jag hoppas på att få fortsätta efter valet.
Kanske, för att det ska vara praktiskt genomförbart med småbarn, i tingsrätt och brottsmål. Detta finns på hemmaplan, förvaltningsdomstolen kommer efter den 15 februari att finnas i Falun, vilket kräver längre resor och kanske även övernattningar. Det är dock något som får vänta till i höst för min del. Och med ett stundande val och ny period, där man först och främst måste bli vald så kan vad som helst hända.

I övrigt älskar jag min man och vår tvättmaskin!

1 kommentar: