onsdag 21 april 2010

Blixten McQueen

Han har varit relativt billig ett tag nu den gode Blixt.
Igår fick han gå ett mycket lätt pass utan större krav hemma i paddocken. Dessutom utan longering eller annat sinneslugnande innan. Han skötte sig hyfsat.
Idag kände jag mig lite lätt lösgjord i sinnet och packade in Lovikka, Malin och Blixt och begav mig till ridskolan.
Första övningen blev lite longering i kapsonen vilket Blixt tyckte blev tråkigt snart nog.
Vi repeterade lite ledarskap, visserligen kvar på linan, men ändå funkade det väldigt bra.
Så jag satt upp.
Plötsligt var hästen spänd som en fjäder igen.
Han ville absolut inte gå ut i hörnen och vi hade en dust när jag sa att han fick så lov.
Jag vann.
Vi jobbade länge i skritt och inte förrän han började kännas avspänd och något så när avslappnad i skallen gick vi över till trav och lite galopp.
Jag har länge känt att det här med skänkelvikning aldrig kommer funka med min tjuriga åsna. Och visst hade han sina åsikter idag, men det gick tillslut och det gick dessutom riktigt bra. Jag fick några glimtar i spegeln och det var inte alls så tokigt.
Dessutom kändes galoppen mycket trevlig, han galopperade på framåt istället för uppåt som han gärna gör då och då.
Allt detta sammantaget gjorde att jag fick en så bra känsla.

När jag var nöjd satt Malin upp en stund.
Hon har ridit honom en gång tidigare i ca 3 minuter.
Idag red hon både trav och galopp och det såg riktigt bra ut.
Han är snygg Blixten McQueen.
Snygg som fan.
Idag är han dyr.

1 kommentar:

  1. Blixten är en väldigt trevlig häst, på alla vis när han är i "calm and submissive" energy.. som Cesar skulle sagt..

    Att han däremellan kan vara värsta tänkbara åsnan....det är för att testa mattes tålamod... vilket jag har imponerats av fleeeeera gånger...

    Kram från groom/babypassaren M

    SvaraRadera