måndag 22 februari 2010

Tips önskas

Mattips that is.
Jag har ingen vidare aptit.
Jag har ingen lust att laga mat.
Jag tycker att jag har dåligt med tid för matlagning.
Jag har framförallt ingen fantasi.
Så nu kära vänner vill jag genast ha tips på snabba, enkla och goda maträtter jag snabbt kan svischa ihop.
Efter min lilla "kollaps" förra veckan är jag under bevakning och måste äta duktigt. Lillan äter av mig också så jag antar att det kräver lite extra. Funderar på att sätta Lovikkas gästspelande mormor på att göra matlådor som jag kan äta av när hon, mormodern, flugit sin kos igen.

Så kom igen friends and fo's, give it to me!

Och nej Lotta O, jag vill inte äta lusern. *wink* =)

4 kommentarer:

  1. Kasslergryta - snabbt och enkelt att laga. bra att frysa..

    SvaraRadera
  2. Sådär blev det för mig också........det tog en timme att äta ett halvt äpple! Jag var inte sugen på nåt.

    Nu för tiden äter jag nästan allt men inte i stora mängder. Ingen kollar mig så jag stoppar i mig vad som helst blandat med ännu mera vad som helst.

    Jag tycker att bacon tärningar är användbat och "go green" bön paket som du bara behöver värma. Stek baonet till och toppa men en klick creme fraiche. Men det är likom en enmans rätt.

    Till många hungriga älskar jag grytor som sköter sig själv. Ska ju stå på länge, gör inget om du somnar en stund mitt i malagningen, typ kalops eller vad det heter.

    Vargtass skjuter så klart ett (redan skadat) rådjur med pil o båge och grillar över elden.

    // Ugh från Vargtass!

    SvaraRadera
  3. Jag avskyr att laga mat och har dessutom gått med i viktväktarna för att bli av med extravikten - så jag MÅSTE laga mat nu, för att ha koll på vad jag får i mig. Ditt motsatta problem, med andra ord.

    Jag tycker thaikryddblandningarna från santa maria är bra. Stek/woka strimlad kycklingfilé och wokgrönsaker. Pudra över påse med kryddor och häll över kokosmjölk. Smakar proffsigt, men tar minimalt med tid och ansträngning.

    Igår gjorde jag korv stroganoff, en klassiker från 70-talet. Det var också ganska lätt att göra.

    SvaraRadera
  4. Laxfile på grovsalt. Det jobbigaste med den rätten är ju att strö ut saltet i formen. Stek färdig burkpotatis till och rör ihop gräddfil, dill och citron som sås.

    Stek strimlad kycklingfilé/alt. färdigstrimlad quorn, häll på en skvätt grädde. I med sambal oelek, soltorkade tomater, rosmarin och basilika. Ris till!

    Kan också hålla med skribenten ovan att grytor är toppen och då har man rester i flera dagar också.

    Annars är godis också gott!

    SvaraRadera