torsdag 22 juli 2010

Underbara Skåne

Vi for en onsdagskväll.
Lovikka somnade så snart vi passerade Söderhamns stadsgräns. Efter ca 2.5 mil fick jag min första känning av förkylning. Det killade till i halsen och sen gick det utför. I Örebro blev jag tvungen att inhandla den första laddningen nässprej och Alvedon. I Jönköping väckte jag Lovikka för ett blöjbyte och mat. Som den mönsterbebis hon är, somnade hon sedan snällt om igen. Och jag kände i närheten av Vaggeryd att jag snart skulle somna jag med. Så vi stannade och sov en timme på en rastplats. Tesa sov redan och fortsatte med det tills vi kom till Hässleholm. Där byttes vi av och tog oss till Dalby. I det lilla centrumet inhandlades mer mediciner till mig och vin för att muta värdfamiljen med.
Värdfamiljen ja.
Om man kunde ansöka om att få bli adopterad skulle jag bums göra det.
Utan att fråga Värdfamiljen, för de skulle säkerligen inte vilja adoptera en överviktig, viktigpetter med skitviktig uppsyn som dessutom har en vidhängande bebis vid namn Lovikka. Till råga på allt hade den tjocka viktigpettern mage att ha med sig en rar men hästointresserad vän.
Vi fick bo i ett underbart hus, mitt i Skåne precis intill Värdfamiljens egna huvudkvarter.

Dagarna susade sedan förbi i ett huj.
Vi hann knappt märka att vi var där förrän det var dags att åka igen.
Men trots denna allt för korta vistelse var det många grejer vi kunde pricka av från skånelistan.
Exempel på vad vi hann göra/se:
  • Konstant inmundigande av utsökt mat
  • Beundra Ellenpappans frisyr
  • Se Sverige vinna superligaomgången i Falsterbo
  • Svettas
  • Lipa en skvätt när Rolf-Göran Bengtsson satte den andra nollan med Casall La Silla
  • Klappa hästen Ralph
  • Undra över vad Ellenmamman menar med övervikt
  • Suga på leksakshästen Ralph (Lovikka)
  • Sno Ellenbebisens leksaker, alvedon och möbler (Lovikka igen)
  • Bestämt men varsamt utvisa Ellenpappan från sitt eget hem under VM-finalen i fotboll eftersom det fanns andra intressen som ville se eftersänd GP-hoppning från Falsterbo på tv.
  • Konstatera att Ellenbebisen förmodligen kommer bli prima ballerina med tåspetsdans som paradgren.
  • Suktande bila förbi Flyinge
  • Beundra Tornesch 1042, spänstig som en tiger
Det gjordes betydligt mer än så, men mycket av det skedde i någon sorts förkylnings och nästäppt dimma, så minnet sviker en aning.
Slutligen var det dags att fara vidare.
Vi skulle norrut mot Halland och shoppingmeckat Ullared.
Hurra!
Semestertid är den bästa tiden för ett besök där. Inte.
Men vi shoppade pliktskyldigt och trivdes så gott vi kunde i myllret.
Bästa köp?
Ingen aning.
Onödigaste köp?
En grön bordsfläkt.

Det var underbart att komma hem.
Underbart att få rida den älskade hästen igen.
Underbart att hästen tagits omhand av av Malin.
Tack Malin!

1 kommentar:

  1. Det var så lite!!
    Men nu behöver du inte åka nå mer...
    Inte för att jag tycker det var särskilt jobbigt att ta hand om hästen.. Men mitt liv blir tråkigt när inte du och Lovan är i närheten.. :0)

    SvaraRadera